Etusivu – Asiakastarinat

Hyundain pyöräkuormaajalla tärkeä rooli Uudenkaupungin lämmöntuotannossa

VSV-Energia Oy tuottaa kaukolämpöä noin 430 asiakkaalle Uudessakaupungissa ja Kalannissa. Uudenkaupungin Onkakadulla sijaitseva, lokakuussa 2015 avattu KPA-laitos käyttää polttoaineena runkopuuhaketta ja metsätähteitä. Hake kuljetetaan kasalta polttoainetaskuihin tammikuussa 2023 käyttöön otetulla Hyundai HL 960 A -pyöräkuormaajalla, joka on varustettu 10-kuutiometrisellä, kevyen materiaalin käsittelyyn tarkoitetulla kauhalla. Koneella on elintärkeä rooli vakkasuomalaisten talojen ja kiinteistöjen lämpimänä pitämisessä.

Noin 70 kilometrin pituisen kaukolämpöverkoston asiakaskunta koostuu kerros-, rivi- ja omakotitaloista sekä teollisuuslaitoksista. Esimerkiksi Valmet Automotiven autotehdas on VSV-Energian asiakas. Vuodessa uusia asiakkaita liittyy verkkoon 5–10 kappaletta.

Kahden oman lämpölaitoksen lisäksi yritys ostaa teollisuuden hukkalämpöä Yaralta ja biokaasulla tuotettua lämpöä Biolinjalta. Kaukolämpölaitoksen vieressä sijaitsee oma risujen keräyspiste ja myös ne syötetään lämpölaitoksen ruuaksi. Metsätähteiden vastaanotto tapahtuu suoraan polttoainetaskuun. Kaikki laitoksen polttoaine tulee korkeintaan 100 kilometrin säteeltä Uudestakaupungista. VSV-Energian laitos edustaa nykysuuntausta kotimaisen uusiutuvan energian käytössä. Energiapoliittiset muutokset ovat ohjanneet lämpölaitoksia pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä.

Kun ensimmäisiä kaukolämpölaitoksia otettiin 70-luvulla käyttöön, niissä poltettiin pääasiassa öljyä. Myös hiili ja turve ovat kaukolämmön tuotannossa käytettyjä energialähteitä. Kaukolämmön aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat uusiutuviin polttoaineisiin siirtymisen myötä pudonneet viimeisen 10 vuoden aikana jopa 50 prosenttia. Uudenkaupungin KPA-laitoksella tuotetaan varsin ympäristöystävällistä kaukolämpöä. Vuoden 2022 päästökerroin oli 24,3 grammaa per kilowattitunti, kun keskimääräinen kaukolämpölaitosten päästökerroin Suomessa samana vuonna oli 102 grammaa per kilowattitunti.

Henkilökunta päivävuorossa

Koska puubiomassan hinta on noussut Venäjän tuonnin loputtua, tutkii VSV-Energiakin yhä uusia tapoja tuottaa energiaa. Hinta täytyy pitää kilpailukyisenä asiakkaalle ja esimerkiksi sähkökattilan ja erilaisten hukkalämpöjen hyödyntäminen on tutkinnan kohteena. Taannoin Uudenkaupungin laitokseen asennettu savukaasupesuri kerää myös oman laitoksen aiemmin harakoille päästettyä lämpöenergiaa talteen.

Uudenkaupungin laitos käyttää vuositasolla noin 50 000 kuutiometriä puuta. Haketta kuluu sellaiset 25 000 tonnia. ”Ulkopuolinen urakoitsija käy muutamia kertoja vuodessa hakettamassa varastokasat, noin 5 000–10 000 kuutiometriä kerralla. Hetkittäinen kulutus riippuu tietenkin vallitsevasta säästä. Huipputeholla laitosta ajettaessa haketta kuluu noin 240 kuutiometriä vuorokaudessa. Nyt tällä hetkellä kulutus on alle 10 kuutiota vuorokaudessa ja vuoden vuorokautinen keskikulutus on varmaan jossain 10–15 kuutiometrin välillä”, aloittaa käyttö- ja kunnossapitopäällikkö Riku Juntura.

Vierailuhetkellä marraskuun alun täysin tuulettomana päivänä ulkolämpötila oli kuutisen astetta plussalla, joten laitos toimi kaukana huipputehosta. Hyundailla oli aamulla kannettu yhteen taskuun jo haketta. Yleensä syöttöä tehdään joka päivä. Talviaikaan tahti on tietenkin tiiviimpää ja määrät suurempia. ”Kun kaikki neljä 600 kuutiometriä haketta vetävää polttoainetaskua on täynnä, niin täydelläkin teholla ajettaessa pärjäämme viikonlopun yli. Laitos toimii miehittämättömänä iltaisin ja viikonloppuisin. Päivystysvuorossa olevat seuraavat ja ohjaavat kännykältä laitoksen toimintaa. Kunnossapitomiehiä täällä on viisi, joten varsin pienellä porukalla täällä operoidaan”, jatkaa Juntura. Tarpeen vaatiessa jokainen kunnossapitomiehistä voi siirtyä valvomosta myös pihalle ja Hyundain puikkoihin.

Hyundai kaikilla herkuilla

Ennen Hyundain hankintaa alkuvuodesta, hake kulki kasalta taskuun vuokrakoneella. Nyt haluttiin toimintavarmuutta ja nykyaikainen kalusto, joten Suomen Telakoneen kanssa solmittiin viisivuotinen leasingsopimus, joka kattaa myös huollon. ”Uuteen Hyundaihin päädyimme hyvän hinta-/laatusuhteen takia ja kone todettiin myös nykyaikaiseksi ja erittäin vahvaksi. Juuri voimaa kuljettajat ovat kiitelleet. Hakkeen syötön lisäksi sillä hoidetaan talvikunnossapitoa tällä alueella, mutta myös muilla laitoksillamme. Sitä edesauttaa koneen kanssa hankittu monipuolinen työlaitevalikoima”, valistaa Juntura. Pihamaalla lumen tuloa odottikin 4 800 millimetrin levyinen alueaura sekä kolmen kuutiometrin vetoinen hiekoituskauha. Kahdeksan piikkisellä energiapuukouralla siirretään risuja ja kahdeksan tonnin trukkipiikeillä hoituvat esimerkiksi kesäseisokin aikaiset autojen tyhjennykset. Näin Hyundailla saadaan tehtyä kätevästi kaikki laitoksen konetyöt.

Edelleen kone on varustettu Tamtronin vaa'alla. ”Näin saamme selville esimerkiksi sen, kuinka paljon kuukausitasolla ajamme haketta polttoainetaskuihin. ” Yksi täysi kauhallinen haketta painaa noin 3 500 kilogrammaa. Mainittakoon, että yhden omakotitalon vuotuisen lämpöenergian tuottamiseen vaaditaan noin 6 000 kilogrammaa haketta eli vajaat kaksi Hyundain kauhallista.

Uusi A-perhe

Uuteenkaupunkiin hankittu Hyundai HL 960 A (19 t/168 kW) aloitti uuden A-perheen ensiesiintymisellään Baumassa vuonna 2019. Samana vuonna valikoima täydentyi vielä pienemmillä malleilla HL940A (13,4 t/116 kW) ja HL955A (15,4 t/147 kW). Näiden lisäksi A-perheeseen kuuluu kaikkein pienin malli HL 930 A (11,5 t/99 kW) sekä järeämmän pään koneet Hyundai HL 970 A (24,2 t/242 kW), HL 975 A (26,5 t/250 kW) ja HL 980 A (30 t/265 kW). Ensimmäinen A-sarjalainen tuli Suomeen keväällä 2020. Kun malleista 940 ja 955 on saatavilla sekä PZ- että materiaalinkäsittelyyn tarkoitettu suora aisasto, nousee malliston kokonaismäärä yhdeksään. PZ on sekoitus suoraa teollisuusaisastoa sekä perinteistä Z-mallia. Se sallii vaakanoston sekä antaa myös suuren murtovoiman perinteisen Z-aisaston tapaan. Kaikissa malleissa on Cumminsin dieselmoottori ja päästöluokka on tietenkin Stage V. Pakokaasujen puhdistamiseen käytetään niin partikkelisuodatinta (DPF) kuin AdBlue-lisäainetta (SCR). Pakokaasujen takaisinkierrätystä (EGR) ei tarvita. Moottorille ominaista on, että maksimi vääntö irtoaa matalalla kierrosluvulla. Se on omiaan vähentämään polttoaineen kulutusta.

Moottorin esisäädettyjä tehoalueita on valittavana kolme; eco, power ja uutena sähköisen hydrauliikan ohjauksen mahdollistama power smart. Tällä valinnalla moottorin kierrokset säätyvät automaattisesti kuorman mukaan. Muunninvoimansiirrossa on viisi vaihdetta ja mekaaninen lukko käytettävissä 2–5 vaihteilla. Maksimi siirtonopeus on 40 kilometriä tunnissa.

A-perheessä on monia uusia ominaisuuksia, jotka muun muassa helpottavat kuljettajan työtä ja lisäävät työmaan turvallisuutta. Edellisen mallisarjaan verrattuna suurin näkyvä ero lienee värityksessä. Harmaat kuormaajan aisat, kaventunut konepeitto sekä peräkkäin sijoitetut pakoputki ja ilmanoton aukko erottavat ulkoisesti uudet A-sarjalaiset vanhasta mallistosta. Hydrauliikan tekee Rexroth ja aiempaa järeämmät akselit valmistaa ZF. Ohjaamo on tilava ja varustettu seitsemän tuuman kokoisella kosketusnäytöllä, josta ohjataan koneen toimintoja. VSV-Energian koneessa Hyundain oman näytön yllä on kameran monitori ja myös Tamtronin vaakanäyttö on samassa rykelmässä.

Kuljettajat Uudessakaupungissa kertovat Hyundain ohjaamon olevan erittäin miellyttävän työympäristön niin melutasonsa kuin käytettävyytensä ja ergonomiansa puolesta. Voimaa irtoaa hakkeen kantotöihin kuuleman mukaan reilusti. Myös polttoaineen kulutus mainitaan kommenteissa maltilliseksi. Vipuohjaus vasemmassa kyynärnojassa helpottaa koneen hallintaa ja vähentää kuljettajan kuormitusta.

Suomen Telakone Oy tänään

Operatiivinen johtaja Miikka Läntinen kertoo Suomen Telakoneella olevan runsaasti pitkiä asiakassuhteita, mikä kertoo molemminpuolisesta sitoutumisesta. ”Toimintaamme kuvaa parhaiten sana joustava. Pyrimme reagoimaan jokaisen asiakkaan tarpeeseen välittömästi, on tarve sitten suuri tai pieni liittyen koneen hankintaan, varaosiin, huoltoon tai korjauksiin”, avaa Läntinen.

Vahva varasto uusia ja käytettyjä koneita mahdollistaa varakoneen toimituksen asiakkaalle mahdollisen konerikon sattuessa. Esimerkiksi Uudessakaupungissa taataan tarpeen vaatiessa lämmöntuotanto tälläisellä palvelulupauksella. ”Telavaihdokki on kone, jonka historian tiedämme. Se on meidän maahantuomamme, myymämme ja huoltamamme. Pystymme avaamaan seuraavalle asiakkaalle, mitä meidän tuntemallemme telavaihdokille on tehty ja milloin. Näin asiakas saa turvaa ja taustatukea hankinnalleen.”

”A-sarjan pyöräkuormaajat ovat nyt olleet markkinoilla kolmisen vuotta. Tiedämme, että polttoaineen kulutus on uudessa mallisarjassa pudonnut parhaimmillaan jopa 15 prosenttia edellisiin verrattuna. A-sarjalaisia on toimitettu asiakkaille kymmeniä muutaman vuoden sisällä ja niiden myyntimäärät ovat vahvassa kasvussa. Tuote on todella laadukas, taloudellinen ja ylläpito on edullista”, naulaa Läntinen.

Tänään Suomen Telakone työllistää reilut 20 henkeä. Todella vahva huoltoverkosto ympäri Suomen pitää telat ja pyörät liikkeessä. Yritys kuuluu samaan konserniin Finnsiirron, Simerin ja Espoon Teollisuuspalvelun kanssa.

Finnsiirto edustaa muun muassa Hyundai-vastapainotrukkeja ja varastokoneita, Ausa-maastotrukkeja ja kurottajia sekä LM Trac -taajamakoneita. Simeri on vahva nostintalo ja valikoimissa on esimerkiksi Dingli-henkilönostimet ja Faresin-kurottajat. Yhdessä edellä mainitut yritykset työllistävät yli 100 henkeä.

 

Alkuperäisartikkeli julkaistu: Konepörssi 12/23.