Etusivu – Asiakastarinat

Tehokas paketti energiapuun korjuuseen

T:mi Toni Lainio Rauman Lapista on erikoistunut energiapuun korjuuseen. Kesällä käyttöön saatiin Risupeto -energiapuukorjuri, mikä on osoittautunut nimensä veroiseksi teholaitteeksi asennettuna metsäalustaiseen, lyhytperäiseen Hyundai -kaivukoneeseen.

Perustin yrityksen keväällä 2010, jolloin päätoimiala oli koneellinen metsänistutus sekä koneelliset metsänhoitotyöt. Viime vuosina olemme alkaneet keskittymään enemmissä määrin energiapuun korjuuseen, minkä kysyntä kasvaa koko ajan alueellamme. Korjuukohteita ovat pääasiassa nuoren metsän kunnostus- sekä ensiharvennuskohteet. Teemme edelleen myös metsämaan muokkauksia sekä erilaisia maanrakennustöitä, kertoo Toni Lainio.

Energiapuun korjuusta tullut päälaji

Energiapuun korjuuta tehdään Metsänhoitoyhdistys Lounametsälle Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Yhdistykseen kuuluminen takaa tasokkaan työnjäljen ja tehokkaan tekemisen aikataulussa pysyen. - Muutama vuosi sitten aloimme siirtyä istutuksesta vahvemmin energiapuun korjuuseen, hankimme John Deere 1210E -ajokoneen mihin asennettiin Moipun karsiva energiakoura. Koneella saamme tehokkaasti raivattua pellonreunat, metsäteiden pientareet sekä ojalinjat. Kun Lounametsä alkoi myös korjaamaan energiapuuta aloin perehtymään aiheeseen ja viime syksynä FinnMetkossa tutkiskelin Risupetoa, mikä näytti viisaalle ratkaisulle. Samassa näyttelyssä oli esillä myös uusi Hyundain lyhtyperäinen metsäalustainen HX145 A HW -kaivukone, joten totesin että siinä olisi hyvät kaverit keskenään. Ja samalla alustakoneella voidaan tehdä myös metsämaan muokkauksia, toteaa Lainio.

Hyundai sopii mainiosti metsään

Viriävään ajatukseen tuli vauhtia, kun Lounametsä tiedusteli, että kiinnostaisiko Lainiota laajentaa toimintaa energiapuun metsäkuljetuksesta korjuuseen: - Olin innolla heti mukana, varsinkin kun Lounametsän tytäryritys Lounapuu oli päättänyt investoida kahteen Risupetoon, joten minun tarvitsi hankkia ainoastaan lyhytperäinen kaivukone alustaksi - toinen Lounapuun Risupeto meni Motoriski Oy:n käyttöön. Niinpä tein kaupat Suomen Telakoneen kanssa uudesta HX145 A HW -mallista ja vaihdossa meni vuosimallin 2016 luotettavasti palvellut metsäalustainen Hyundai R140 LCM9A -kaivukone, millä teimme lähinnä istutushommia. Hyviä kokemuksia korealaisvalmistajan metsämalleista on pidemmältäkin matkalta, sillä jo ensimmäinen metsäalustainen käytettynä hankittu kone oli aikanaan Hyundai ja yhteensä niitä on ollut jo viisi kappaletta. Tämän uusimman hankinnan lisäksi meiltä löytyy edelleen myös 7-sarjalainen, millä tehdään lähinnä metsämaan muokkauksia, kertoo Lainio.

Asennus ja varustelu tehtiin huolella

Risupedon asennuksen ja metsäalustaisen Hyundain rakenteiden viimeistelyn teki Suomen Telakone vankalla ammattitaidolla, mikä onnistui Humppilassa heti ensimmäisellä kerralla yli odotusten. - Hyundain perus metsävarustus 800 mm lapuilla ja paremmalla maavaralla olevalla ylävaunulla on jo asiallinen, mutta Telakoneella tehtiin vielä jykevä pohjapanssarointi ja kaarevat jatkot tukisuksiin sekä ohjaamon kylkisuojat. Lisäksi kone varusteltiin mm. työvalopaketilla, lämmittimellä ja keskusvoitelulla. Uudessa metsäalustaisessa Hyundai on normaalia pidempi kaivuuvarsi tarjoten ulottuvuutta korjuutyöhön ja sen päähän laitettiin Engconin pyörittäjä ja hydrauliikkaan sen vaatima lisäpumppu, mikä mahdollistaa tehokkaan Risupedon käytön. Hyundain painoksi muodostui aika tarkkaan 18 tonnia, joten se kulkee työmaille kätevästi traktorin lavetilla. Ja vaikka Risupeto painaa pitkän puomin päässä noin 1300 kiloa ja siihen päälle pyörittäjä viitisensataa kiloa, niin lisäpainojen laittoa tukisuksiin ei ainakaan vielä ole tarvinnut tehdä yllättävän stabiiliin koneeseen, sanoo Lainio.

”Risupedossa ei mitään parannettavaa”

Kesän ja alkusyksyn aikana Risupedolla on päästy hyvään vauhtiin energiapuuleimikoilla. - Risupedolla varustetulla Hyundailla ajavat kahdessa tuurissa isäni Reijo Lainio ja Valtteri Merimaa, jotka ovat nopeasti oppineet operoinnin ja kehuvat Risupetoa todella tehokkaaksi laitteeksi tehdä energiapuuta suurella volyymilla. Itse ajan pääasiassa kombikoneellamme, mutta sen verran olen ehtinyt petoilemaan että komppaan ammattimiesten kommentteja ja kyseessä on mielestäni tehokkain tapa korjata energiapuuta. Isäkään ei ole löytänyt Risupedosta mitään parannettavaa, vaikka on ollut mukana kehittämässä istutuskoneita, naurahtaa Lainio.

Kestää kovaa käyttöä – kuljettajaystävällisesti

Vahvarakenteinen Risupeto kestää kovaa käyttöä pusikoissa. Kiekkoterät murskaavat kannon, millä tavoitellaan vesomisen vähenemistä kannon nopeammasta kuivumisesta johtuen. Maa-ainekset eivät vahingoita Risupedon teriä, kuten teräketjulaitteille helposti käy. Laitteen terät sekä keruulaitteisto pyörivät hitaasti perinteisiin murskaimiin tai sahalaitteisiin verrattuna, jolloin työskentelystä ei aiheudu kivien sinkoilua ja vaaraa ulkopuolisille. - Energiapuuta syntyy, kun saa keskittyä puuntekoon eikä varomiseen mutta silti korjuujälki on sellaista mitä kelpaa esitellä metsänomistajille. Metsäalustainen lyhytperäinen Hyundai liikkuu ketterästi vaikeassakin maastossa ahtaissa puiden väleissä ja Risupedon leveys on vain metrin verran. Työskentely ei ole kuljettajalle niin raskasta kuin vaikkapa kombikoneella, joten pitkänkin päivän jälkeen jaksaa tehdä vielä muutakin kuin kaatua sohvalle, Lainio toteaa.

Risupeto käsittelee kaiken energiapuun

Energiapuun koko vaihtelee kohteissa ja välissä kohdalle osuu isompiakin puita. - Risupeto käsittelee tunteettomasti rungot lähes 30 cm läpimittaan saakka ja sen kitaan mahtuu paljon puuta, joten kerralla saa puitua aina yhden välin puhtaaksi. Ja jos vastaan tulee järeämpiä yksilöitä, niin ne hoituvat Risupedon perästä puut ajavan Tomi Vaahteran John Deere 120G -kuormatraktorilla, missä varusteena Mecanil 280 -energiapuukoura radiolla, päättää Toni Lainio.


Alkuperäisartikkeli julkaistu: Metsäalan Ammattilehti syksy 2023