Etusivu – Asiakastarinat

Mätästämällä luodaan uutta hiilinielua

Veljekset Veikkolin Ay Salon kupeesta Kiikalasta on erikoistunut kaivukoneella tehtävään mätästykseen. Talvisin puomin päähän vaihtuu harvesterikoura.

Maatilan pojat, veljekset Olli-Pekka ja Veli-Mikko Veikkolin lähtivät jo nuorina urakointiyrittäjiksi.

– Armeijan jälkeen syksyllä 2016 aloittelin mätästyksen harjoittelua kotikulmilla tilan vanhalla kaivukoneella. Seuraavana keväänä hankin vuosimallin 2006 Hitachin, millä aloin tekemään urakointia Lounais-Hämeen Metsänhoitoyhdistykselle, kertoo Olli-Pekka Veikkolin.

– Itse pääsin armeijasta 2020 ja lähdin isoveljen mukaan urakointiin, sanoo Veli-Mikko Veikkolin.

Yhteistyössä on voimaa

Hyvä tekeminen Metsänhoitoyhdistyksen kanssa on jatkunut jo puolen vuosikymmenen ajan. 

– Urakoimme mätästyksiä Lounais-Hämeen alueella lähinnä Forssa-Tammela alueella, missä töitä on ollut hyvin tarjolla. Talvisin teemme samalla alueella puunkorjuuta Metsänhoitoyhdistykselle harvesteripäällä varustetulla kaivukoneella ja puut ajetaan tienvarteen John Deere 810D -kuormatraktorilla. Lisäksi olemme aloittaneet yhteistyön mätästyksessä UPM:n kanssa Salon seudulla pääasiassa Pusulan ja Jokioisten kulmilla, veljekset toteavat.

Lounais-Hämeen Metsänhoitoyhdistyksessä ollaan tyytyväisiä Veljekset Veikkolinin palveluihin.

– Veljekset ovat positiivisia ja innokkaita tekijöitä, joilla on asenne kohdillaan. Yhteistyö sujuu molemmin puolin hyvässä hengessä ja työnlaatu saa kiitosta metsänomistajilta. Mätästys on taitolaji, joten nyt kun Olli-Pekalla ja Veli-Mikolla alkaa olla hehtaareja riittävästi takana niin jälki on sen mukaista. Myös korjuuhommat hoituvat ammattimaisesti, kehuu toiminnanjohtaja Kari Kannisto.

Pitkäperäinen vaihtui nopeasti lyhytperäiseksi

Loppuvuodesta 2019 Veikkolinit ostivat suoraan urakoitsijalta käytetyn metsäalustaisen

Hyundai HX 140 HW -kaivukoneen, minkä mukana tuli Nisula-harvesteripää. 

– Hyundai osoittautui kaikin puolin hyväksi koneeksi mätästyshommissa ja sillä pärjäsi myös puunteossa harvesteripään kanssa, vaikka kone oli pitkäperäinen. Meidän pitikin ajaa sillä vielä ainakin pari vuotta sitten, mutta sitten Suomen Telakone Oy:n konemyyjä Ville Nurmi teki sellaisen tarjouksen uudesta lyhytperäisestä ja metsäalustaisesta, noin 17-tonnisesta Hyundai HX145 ALCR HW -mallista, mistä ei voinut kieltäytyä. Olimme jo aiemmin päättäneet, että tuleva uusi kone on lyhytperäinen, josta on selvää hyötyä harvesterihommissa. Ja kun numerot kohtasivat, niin kauppahan siitä syntyi. Toki myös se vaikutti päätökseen, että Humppilaan ei ole meiltä pitkä matka ja siellä varaosa- sekä huoltopalvelut pelaavat esimerkillisesti.

Metsään tehty tehdasvalmis kone

Hyundain metsäalustaisissa malleissa on täysin tehdasvalmis alavaunu.

– Alavaunu on tässä uudessa HX145 ALCR HW -mallissa järeämpi, korkeampi ja pidempi kuin perus 145:ssa, sillä se perustuu suuremman 210-mallin alavaunuun. Kaikki käytetyt komponentit, kuten vetovanat, rullat, perusketjut jne. ovat siis järeämpää tekoa ja laput ovat 1000 mm leveät, kertoo Olli-Pekka.

Järeä metsäkäyttöön suunniteltu alavaunu tekee Hyundaista tasapainoisen ajettavan vaativassa maastossa.

– Kone on todella tukeva kaikissa tilanteissa eikä se huoju ja vetokykyä löytyy varmasti eniten, kun vertaillaan muiden valmistajien metsäalustaisiin, toteaa Veli-Mikko.

Voimanlähteenä HX145 ALCR HW -metsämallissa on Stage V -päästötason ympäristöystävällinen ja polttoainetaloudellinen, 100 kW:n tehoinen Cummins F3.8 -moottori. Edistyksellinen hydrauliikkajärjestelmä on varustettu älykkäällä IPC-tehonhallintajärjestelmällä. 

– Jo edellisessä Hyundaissa oli tarkka ja tehokas hydrauliikka, mutta tässä uudessa on taas kehitys mennyt eteenpäin. Liikkeet ovat nopeita ja voimaa löytyy vähintään riittävästi, mutta silti kone on mukavan pehmeä käyttää eikä yhtään äkkipikainen, mikä on tärkeä asia niin mätästyksessä kuin varsinkin harvesteripääkäytössä.

Työvälineet optimoitu juuri tehtäviinsä

Mätästyskauhan komponentit Veikkolinit ovat teettäneet juuri omien mittojen mukaan ja hitsanneet itse kasaan. Harvesteripääksi uuteen lyhytperäiseen Hyundaihin löytyi vähän käytetty Moipu 500 -sahakoura. 

– Halusimme koneeseen edellistä kouraa järeämmän mallin, sillä vaikka korjaamme puuta talvisin lähinnä suoleimikoilta niin niistäkin löytyy yllättävän paljon järeitä puita, mitkä hoituvat tehokkaasti isolla Moipulla. Tärkeä asia motokäytössä on Hyundain monipuolinen käyttöjärjestelmä, jonka avulla saa kätevästi tehtyä kaikki koneen säädöt, kuten paineet ja virtaukset juuri halutunlaisiksi; motokouralle saadaan käännettyä molempien pumppujen tuotto. Ja järjestelmästä saa koneen sielunelämästä ihan kaiken datan, sanoo Olli-Pekka.

Harvesterikäytön takia ohjaamon alkuperäinen etulasi vaihdettiin ketjuluodilta ja puun sisään syötöltä suojaavaan polykarbonaattilasiin. 

– Nyt ei siis tarvita erillistä teräsverkkosuojaa, joka heikentäisi näkyvyyttä työskentelyalueelle. Verkkosuojan alta ikkunakin olisi tosi vaikea pestä puhtaaksi. Lasin vaihdon lisäksi koneeseen asennettiin riittävä määrä tehokkaita LED-valoja, lämmitin, NTP10-kiinnike, työkalulaatikot kylkeen sekä Evolutionin huippuhyvä ilmapenkki lannevyöllä, mikä on tarpeen metsässä mentäessä, Olli-Pekka summaa.


Alkuperäisartikkeli julkaistu: Metsäalan Ammattilehti 12/22.