Etusivu – Asiakastarinat

Hyundai R-55-7 – 22 vuotta, reilut 30 000 tuntia!

Mä joka päivä töitä teen

Veljekset Unto ja Hannu Tapanainen eivät välttämättä ole konekauppiaan unelma-asiakkaita. Miesten filosofiana kun on ajaa koneilla huolella ja pitkään, yli-investointeja välttäen. Ähtäriläisen Koneyhtymä Tapanaisen kalusto ei kiillä uutuuttaan, mutta on silti kovassa iskussa. Telat ja pyörät rullaavat päivästä toiseen, kun omassa korjaamossa tehdään itse huollot ja remontit. Ammattitaitoiset ja vastuuntuntoiset kuljettajat kantavat myös oman vastuunsa.

Unto ja Hannu – maarakennusalan konkarit

Tässä kuvassa on sata vuotta maarakennusalan kokemusta. Veljekset Unto (oik.) ja Hannu aloittivat 70-luvulla ja jatkavat edelleen aktiivisina työelämässä. ”Mihin tästä voi lopettaa, kun töitä tuppaa kertymään”, toteavat maarakennusalan konkarit.

Vihreä Hyundai – 22 vuotta ja yhä iskussa

Yksi varsinainen erikoisuus ja oikea aarre on vihreänsävyinen Hyundai-kaivukone vuosimallia 2003. Toisin sanoen hyvä esimerkki korealaisvalmistajan laadusta on edelleen täyttä työpäivää tahkoava Hyundai Robex 55-7, jonka tuntilukema huitelee reilussa 30 000 tunnissa. Jos tämä artikkeli olisi luettelo kyseisen koneen matkan varrella tulleista vioista, olisi tarina varsin lyhyt. Ähtäriin kone tuli yli 20 vuotta sitten suoraan Euroopasta, 1 500 tuntia ajettuna. ”Tämä on luultavasti yrityksemme parhaiten tuottava kone”, aloittaa Hannu Tapanainen kun seisomme huvilatyömaalla Ouluveden rannalla Ähtärissä. Hyundai on siis hintansa haukkunut jo aikoja päiviä sitten. Konetta pääosin vuosikausia kuljettanut Petri Isoaho saa tottunein liikkein kauhan tanssimaan vipukomentojen mukaan. Vetreä vanhus voimistelee varsin sujuvasti saunan pohjan tasoituksessa.

Vihreä Hyundai, joka ei anna periksi

Näitä ei näe joka päivä. Yli 30 000 tuntia mittariinsa kerännyt Hyundai Robex 55-7 omaa yli 20 vuoden työuran, eikä loppua näy. Erittäin pienillä remonttikustannuksilla selvinnyt yksilö on kompaktiluokassa harvinaisuus ja osoitus Hyundain korkeasta laadusta.

Isoaho on päivittäin liikkeellä koneen kanssa. Kiinteistöjen salaojituksia, pihojen kunnostuksia ym. Talviaikaankin rakennusten sisätöissä kompakti kone on omiaan. Ja vaikka koneella on paljon ikää sekä työtunteja takana, ei maahantuojaan liiemmin ole tarvinnut olla yhteydessä. ”Telakoneella kiinnostuimme asiasta, kun kuulimme viimeisimmän varaosatilauksen yhteydessä koneen tuntimäärän ja iän. Taidettiin varaosapuolella tuntilukemaa kysyä muutaman kerran uudestaan”, naurahtaa Telakoneen operatiivinen johtaja Miikka Läntinen.

Aiemmin ei koneesta ollut Telakoneella dataa siitä yksinkertaisesta syystä, että juuri mitään osia siihen ei ollut tarvittu aiemmin maahantuojalta. ”Yanmarin moottori ei ole ollut auki kertaakaan. Alustan kulutusosia on toki vaihdettu ja kumitelojakin useasti. Puomi tapitettiin toissavuonna uudestaan ja kauhojakin on kulutettu loppuun varmaan kymmeniä”, virnistää Hannu. Termospullolla voi kantaa kuulemma polttoaineen työmaalle, sen verran polttoainepihiksi Tapanaisen miehet Yanmarin dieselmoottoria kehaisevat.
Kerran epäiltiin myös ajomoottorin vikaa, mutta sekin paljastui sittemmin venttiilin karan likaantumiseksi ja jumiintumiseksi. Eli myös hydrauliikka on kaikkiaan alkuperäisessä kunnossa. ”Sähköinen sammutin oli pääasia tässä viimeisimmässä tilauksessa. Siinä ei kuitenkaan ollut vikaa, vaan yksi johto oli sitten loppujen lopuksi poikki. Sen lisäksi joitain tiivisteitä hankimme samassa paketissa. Kun kerroin sarjanumeron puhelimessa, todettiin toisessa päässä heti, että ai se vihreä kone”, muistaa Hannu.

Petri ja Hyundai – erottamaton pari

Petri Isoaho on ajanut Hyundaita vuodesta 2009 lähtien, jolloin tuli tilapäisavuksi veljeksille. Koneen metkut ja kommervenkit sekä istuin ovat tulleet tutuiksi reilut 15 vuotta kestäneen liiton aikana.

Ja tosiaan. Tuo reilun 20 vuoden takainen väritys poikkeaa nykyisestä Hyundain keltaisesta. Hämmästyttävän hyvässä kunnossa on maalipintakin. Isoaho ei ole peräpunttia tai kylkiä pahemmin kiviin hangannut. Kauhanpyörittäjääkään ei ole. Kallistuva liitin riittää hyvin. Humppilassa sijaitseva Telakoneen varaosavarasto käsittää noin 8 000 nimikettä. Sitä täydentää Hyundain Belgian varasto, josta osat saapuvat tarvittaessa asiakkaalle 1–2 päivässä. ”Osia kysytään vielä jonkin verran 90-luvun alunkin koneisiin. Niihin osien saatavuus alkaa valitettavasti olemaan paikoin melko haastavaa, mutta 2000-luvun alun koneisiin saatavuus on vielä hyvällä tasolla, sekä meillä, että Belgian varastolla”, sanoo varaosavastaava Miikka Mäkelä. Mäkeläkään ei muista tällaisia tuntimääriä kompaktissa koneessa nähneensä. ”Tapanaisten Hyundain tuollainen tuntimäärä tämän kokoluokan koneessa on varsin poikkeuksellinen.”

Pitkää siivua

Unto (79) ja Hannu (74) Tapanaisella on yhteensä noin 100 vuoden kokemus alalta, sillä Koneyhtymä Tapanainen on perustettu jo vuonna 1972. Rakkaus lajiin on niin vahva, että se saa poikaiän kujeilut ohittaneen veljesparin edelleen jatkamaan vuodesta toiseen. Ähtärissä sekä koneet että miehet näyttävät olevan rautaa. Veljesten isä aloitti yritystoiminnan harmaalla Fergusonilla jo vuonna 1951. ”Ei tässä voi ajatella jäähdyttelemistä, kun koko ajan kysytään töihin. Nyt tuntuu olevan hyvä työsesonki päällä”, toteaa Unto.

Tämänhetkisessä kalustossa on kaivukoneita kuusi kokoluokissa 1,5–27 tonnia. Pyöräkuormaajia on seitsemän, joista yksi on Wille. Sitä tarvitaan toisessa veljesten yrityksessä eli yli 30 taloyhtiötä hoitavassa Ähtärin Huoltoteam Oy:ssä. Ulkoalueiden hoitoon on paljon ruohonleikkureita sekä käsityökaluja ym. Lisäksi löytyy lavetti, koukkulava-auto, jopa tiehöylä ja työkaluin varustettuja huoltoautoja kymmenkunta. Traktoreitakin on useita. ”Meillä työntekijät ajavat työmaalle ja pois firman autoilla, ei omilla.”

Puolustusvoimilla on jatkuvasti töissä yksi tienhoitoauto ja toisinaan myös yksi pyöräkuormaaja. Veljekset työllistävät sesongista riippuen kahdessa yrityksessään 11–13 henkeä. Toimeksiantajia on nyt ja aina ollut useita. Jo mainittu Puolustusvoimat on tärkeä, Ähtärin kaupunki on työllistänyt ja työllistää muun muassa kunnallistekniikan rakentamisessa. Sellaiset rakennusliikkeet kuin esimerkiksi YIT ja Skanska tarjoavat myös työtä Tapanaisille. Nykyään työt keskittyvät pitkälti Ähtäriin ja lähiympäristöön, mutta on sitä muutakin kierretty kuin Ouluveden rantoja. ”Olin aikanaan Vuosaaren satamaakin rakentamassa. Tällä hetkellä isompaa kalustoa on Tuomarniemen metsäoppilaitoksen kampusta tekemässä täällä Ähtärissä. Kun tarvitaan koneohjausjärjestelmillä varustettua kalustoa, sen hoitaa aliurakoitsijana meidän pitkäaikainen yhteistyökumppanimme”, sanoo Hannu.

Scania ja silmälasikarhu

Poikkeamme lopuksi myös erittäin kattavilla työkaluilla varustetulla korjaamohallilla, joka on entinen metallifirma. Sieltä löytyy jopa 10 tonnin siltanosturi ja siellä hoituu kätevästi remontti jos toinenkin. Kun kalusto on hieman iäkkäämpää, on korjaaminenkin helpompaa. Läppäriä ei tarvita. ”Moottoriremonteista lähtien teemme kaiken. On tietenkin joitain töitä, joita emme pysty tekemään. Esimerkiksi kuorma-autojen jarrulaskenta teetetään ammattilaisilla”, toteaa Unto.

Hallin pihamaalla tapaan vielä aikanaan armeijan leivistä eläkkeelle siirtyneen ja Tapanaisten talliin liittyneen Arto Aholan. Moottorialiupseerina sotilasuransa aloittanut, rauhanturvajoukoissakin palvellut ja veljensä kuorma-autojakin nuorena korjannut Ahola on monitoimimies, jolla oli parhaillaan työn alla keittänyt Scanian moottori. Viaksi oli jo paikallistettu irronnut tiiviste, joka oli jumittanut termostaatin. Ensiksi oli toki vietävä sorakuorma asiakkaalle. Arto on työntekijöiden nestori 70 vuoden iällään. Nuorin Tapanaisen tallin soturi on 25-vuotias, joten ikähaitari on melkoinen. ”Sekä Hyundaita ajava Petri että Arto muuten molemmat tulivat vuosia sitten tilapäistöihin”, naurahtavat veljekset.

Armeijasta työmaille – eikä vauhti hidastu

Myös Arto Ahola tuli aikanaan armeijan palveluksesta eläköityneenä kiireavuksi ja sillä teillä ollaan edelleen. Remonttitaitoinen mies on ehtinyt hänkin miehen ikään, mutta työnteko maistuu yhä.

Hieman jutellaan tietenkin myös Kiinaan palautetuista Pandoista, Ähtärissä kun ollaan. Kahdeksan miljoonaa maksanut pandatalo on saanut tai saamassa uudet asukkaat uhanalaisista silmälasikarhuista. Sukupuolijakauma vähän ihmetyttää ja pohdimme kelpaako tyttöystäväksi sitten joku ilman silmälasejakin pärjäävä heimosisar. Toki julkisuudessa olleiden tietojen mukaan perheenlisäystä yritetään sitten myöhemmin ihan lajitovereiden kanssa. Veljekset tosin epäilevät, että kyseessä on tavallinen karhu, jolle on Puuilosta ostettu aurinkolasit. Tiedä häntä.

Leppoisasti juttelevat veljekset tekevät allekirjoittaneeseen vaikutuksen. Miehet ovat ottaneet valtavirrasta vahvasti poikkeavan lähestymistavan yrittämiseen. Iäkäs kalusto pidetään kunnossa ja työt hoituvat. Investoinnit pysyvät hallittavissa. Itärajan takana oli aikoinaan tapana palkita työn sankareita. Hyundai Robex 55-7 ansaitsee tällaisen ansionimen yhtä varmasti kuin pandatalo silmälasikarhunsa.

Työmailta seulontahommiin

Veljeksillä on myös maa-ainesalue, josta toimitetaan multaa, hiekkaa yms. sekä omille työmaille että ulkopuolisille asiakkaille. Vuonna 2010 hankittu Hyundai 210 Robex 210LC-7 jäähdyttelee multaa seulomassa. Työmaille sitä ei enää viedä.

Teksti ja kuvat:
Olli Päiviö, 9/2025

 

Telakone pitää koneesi liikkeessä. Aina ja kaikkialla!

Olipa kyse määräaikaishuollosta, varaosista tai äkillisestä viasta työmaalla, me hoidamme koneesi kuntoon ripeästi ja varmasti. Huoltohallimme Humppilassa, sopimushuoltoverkosto Vantaalta Rovaniemelle ja liikkuvat huoltoautot varmistavat, että apu on aina lähellä.

Laajasta varaosavarastosta löytyy usein oikea osa heti, ja toimitamme tarvittaessa myös suoraan työmaalle. Erityisosaamisemme on Hyundai- ja Weycor-koneissa, mutta palvelemme luotettavasti kaikkien merkkien huolloissa ja korjauksissa.

Pidä seisokit minimissä – ota Telakone mukaan koneesi huolto-ohjelmaan jo tänään.